Eropuit!

Naar de bollen: keukenhof geopend

Bloemententoonstelling Keukenhof opent op 23 maart 2017 voor de achten-zestigste maal haar poorten. Acht weken later, bij de sluiting op 21 mei 2017, zullen meer dan 1 miljoen bezoekers uit alle delen van de wereld de bloemententoonstelling hebben bezocht. Keukenhof levert daarmee een grote bijdrage aan de toeristische- en de bloemensector in Nederland. Inmiddels zijn honderd bloembollenkwekers inzender op Keukenhof en zijn er vijfhonderd bloemenkwekers die deelnemen aan de bloemenshows.

Missie
De missie van Keukenhof is nu en in de toekomst het internationale en zelfstandige showvenster van de Nederlandse sierteeltsector zijn, met de nadruk op bolbloemen. Keukenhof voor “het vak”

Keukenhof is het platform voor de Nederlandse sierteeltsector. Zij biedt de inzenders en deel-nemers aan de bloemenshows een prachtige etalage voor hun bloembollen, bloemen en plan-ten. Jaarlijks wordt het park opnieuw ontworpen. De ontwerper van Keukenhof laat zich inspi-reren door de (mode)trends en past de wensen van de kweker aan in het ontwerp. De bezoekers nemen zo nieuwe ideeën mee naar huis, die zij zelf toe kunnen pas-sen. Ook in de bloemenshows worden door de arrangeurs de nieuwste trends toegepast. Zo kunnen Keukenhof en de kwekers elkaar versterken.

Foto’s van Keukenhof gaan in groten getale de hele wereld over en bereiken miljoenen consumenten. Ook pers uit de hele wereld bericht graag over het moois dat Keukenhof toont.

Van de bezoekers is 15% vakgericht. Er worden regelmatig vakbijeenkomsten voor kwekers georganiseerd. Keukenhof is een sterke ontmoetingsplek voor zakelijke contacten. De organisatie onderhoudt goede banden met alle relevante organisaties uit de sector.

Het park
Van oorsprong ligt de nadruk op bloembollen, maar Keukenhof heeft veel meer te bieden. In het historische park uit 1857, dat in de Engelse landschapsstijl is aangelegd door Zocher, ko-men de bloembollen prima tot hun recht. Bezoekers kunnen kennismaken met de mooiste en beste snijbloemen, planten, bomen en struiken.

Veertig tuinmannen van Keukenhof planten ieder jaar de bollen. Na afloop van het seizoen worden deze weer uit de grond gehaald, waardoor in het najaar een cyclus van planten, bloei-en en rooien opnieuw kan beginnen. Om Keukenhof steeds een ander gezicht te geven, wordt elk jaar een nieuw ontwerp
gemaakt voor de beplanting. De samenstelling is uitgekiend, zodat bezoekers gedurende de hele openstelling van bloeiende bolbloemen kunnen genieten. De zeven miljoen bloembollen voor de beplanting worden gratis geleverd door honderd inzenders, die zich geen mooier showvenster voor hun product kunnen bedenken.

Keukenhof inspireert haar bezoekers met verschillende stijlen in tuinen, waarbij bloembollen en bolbloemen een belangrijke rol spelen. De onderdelen van het park variëren van de Engel-se landschapstuin tot de baroktuin in Franse stijl. Andere delen van het park geven verras-sende zichtlijnen en spannende doorkijkjes, waarin de oude bomen goed tot hun recht komen.

In de natuurtuin worden heesters en vaste planten gecombineerd met verwilderde bolgewas-sen. De historische tuin biedt oude tulpenrassen en toont aan de hand van deze bijzondere rassen de lange reis die de tulp heeft afgelegd voordat hij in Nederland arriveerde.
In de inspiratietuinen vinden bezoekers een uitgelezen mogelijkheid om ideeën op te doen voor de eigen tuin.
Voor kinderen heeft Keukenhof een doolhof, een speel- en dierenweide en een Nijntje speel-tuin. Een speurtocht leidt hen langs de mooiste plekjes in het park.

Keukenhof heeft een mooie beeldencollectie van ca. 100 werken, die gekenmerkt wordt door een grote verscheidenheid aan stijlen.

Bloemenshows op Keukenhof
In de paviljoens wisselen 20 bloemen- en plantenshows elkaar af. Hier tonen de kwekers een enorme verscheidenheid aan bloemen en planten, in alle kleuren en vormen. En natuurlijk van topkwaliteit! Dit is de apotheose van een onderlinge competitie tussen telers om de beste teeltprestatie per product, variërend van tulp tot roos. Een vakkundige jury beoor-deelt welke bloem de beste is in zijn categorie. Ook de consument beoordeelt de bloemenshows en kiest de mooiste uit.

Voor orchideeën wordt al jaren de duizend vierkante meter van het Beatrix Paviljoen ingeruimd. Deze show is de mooiste orchideeënshow in Europa.

Een traditionele topattractie is de unieke lelieshow in het Willem-Alexander Paviljoen. Op 6.000 vierkante meter zijn ongeveer 15.000 lelies in circa 300 verschillende variëteiten te bewonderen.

In het Oranje Nassau Paviljoen komt het gebruik van bloemen in het interieur aan de orde. Hier is te zien hoe bloemen worden toegepast in verschillende
interieurstijlen: van klassiek tot modern. Bekende arrangeurs laten tijdens demonstraties zien hoe bloemen op een verrassende manier worden verwerkt in een boeket.

Nieuw entreegebouw Keukenhof
De toenemende belangstelling voor Keukenhof vraagt om een duurzame oplossing om de bezoekers uit binnen- en buitenland gastvrij te ontvangen. Een nieuw entreegebouw met alle bezoekersvoorzieningen is de ingang naar de mooiste lentetuin ter wereld. In het voorjaar 2017 is het helemaal gereed. Het entreegebouw is voorzien van alle gewenste bezoekersfaci-liteiten. Keukenhof heeft dan een parkeerterrein waar 4500 auto’s en 1000 touringcars kun-nen parkeren. Dit heeft een gunstig effect op de verkeersafhandeling rondom het park.

Keukenhof werkt continue aan kwaliteitsverbetering en service voor haar gasten. Op vier andere locaties zijn bouwwerkzaamheden gerealiseerd om sanitaire voorzieningen, facilitaire zaken, parkbeheer en logistiek nog verder te professionaliseren.

Tulpomania
De tulp is wereldwijd het beeldbepalende icoon van Nederland. Het kan dan ook niet anders dat Keukenhof een tentoonstelling biedt over de historie van de tulp, de tulpomanie in de 17e eeuw en de tulp van nu als hedendaags icoon. De tentoonstelling Tulpomania is in het Juliana Paviljoen.

Het verhaal van de tulp is indrukwekkend. Bollen die goud waard waren, diefstal, een berg-bewoner die zich thuis voelt in het Nederlandse klimaat. Maar ook is er het verhaal van de zwarte tulp en zijn er beroemdheden die hun eigen tulp kregen. Doop uw eigen tulp, zie hoe tulpen worden gekweekt en krijg van onze experts tips en adviezen over het gebruik van bloembollen in uw eigen tuin.

Thema 2017: Dutch Design
Het Keukenhof thema voor 2017 is “Dutch Design”. Dutch Design kenmerkt zich door Hol-landse nuchterheid gecombineerd met innovatieve oplossingen. Bekende kunstenaars en ontwerpers, zoals Mondriaan en Rietveld, hebben de basis gelegd voor Dutch Design. Ook vandaag worden Hollandse ontwerpers wereldwijd gewaardeerd om hun toonaangevende ontwerpen op het gebied van mode, grafische vormgeving, gebouw- en meubelontwerp. Zij zijn de inspiratiebron voor het thema in het komende Keukenhof seizoen.

Dutch Design is verwerkt in het bloembollenmozaïek, een van de hoogtepunten in het thema-jaar. Daarnaast zijn de bloemenshows in het Oranje Nassau Paviljoen geheel in het teken van Dutch Design. Ook twee van de inspiratietuinen zijn aan het thema gewijd: de Mondriaantuin met zijn primaire vierkante kleurvlakken wordt een trekpleister het internationaal publiek.

Toeristisch belang
Nog steeds komen veel internationale toeristen naar Nederland voor de bijzondere Hollandse iconen; tulpen, molens, Rembrandt en de grachten in Amsterdam. Deze typisch Hollandse iconen vertellen het verhaal van Nederland. Keukenhof werkt samen met grote toeristische partners om Holland positief te promoten.

Het belang van Keukenhof voor het toerisme in Nederland is bijzonder groot. Jaarlijks worden meer dan 1 miljoen bezoekers ontvangen uit meer dan 100 landen. Het betreft niet alleen individuele bezoekers, maar ook bedrijven en instellingen die aan hun (internationale) gasten willen laten zien wat Nederland te bieden heeft.

75% van de bezoekers komt uit het buitenland. De belangrijkste herkomstlanden zijn Duits-land, Verenigde Staten, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en China. Vooral het aantal toeristen uit Amerika, China, India en Zuid-Oost Azië vertoont een sterke stijging. De bollensector in het algemeen, de tulp en Keukenhof in het bijzonder zijn gezichtsbepalend voor het toeristisch imago van Nederland.

Het park vervult een grote magneetwerking, niet alleen voor de eigen sector maar ook voor de horeca, de detailhandel, verblijfsaccommodaties, vervoersmaatschappijen, musea en an-dere attracties en evenementen. Bovendien trekt Keukenhof bezoekers in een periode, dat er weinig andere publiekstrekkers zijn.

Keukenhof is dé gezichtsbepalende attractie: voor de sierteeltsector, voor de Bollenstreek en voor Nederland, waarmee zij een belangrijke bijdrage levert aan het imago van Nederland. De website van de vermaarde reisgids Lonely Planet opent bijvoorbeeld met een tekst over Keu-kenhof. De Wikipedia laat slechts één foto van Nederland zien: van Keukenhof. Door TripAd-visor heeft Keukenhof het Certificaat van uitmuntendheid gekregen.


Wetenswaardigheden Keukenhof

• Keukenhof is 8 weken per jaar geopend
• Keukenhof ontvangt jaarlijks 1 miljoen bezoekers
• 75% van de bezoekers komt uit het buitenland
• Het park is 32 hectare groot
• Jaarlijks worden 7 miljoen bloembollen geplant
• Keukenhof biedt 20 bloemenshows
• De bollen worden door 100 inzenders geleverd
• 500 kwekers en handelaren werken mee aan de bloemenshows
• 7 inspiratietuinen met tuinideeën voor de consument
• Beeldentuin met ca. 100 kunstwerken


Datum en locatie

Datum: 23-03-2017 t/m 21-05-2017
Locatie: Keukenhof, Lisse
Website: http://www.keukenhof.nl


Meer informatie

Meer informatie over deze activiteit vindt u op opentuinagenda:


Leestip
Actuele radarbeelden van buienradar.nl
Weersverwachting voor zondag 17 december 2017

Actuele radarbeelden.

Bron: buienradar.nl

Nieuwsbrief wroeten